باورها و اعتقادات عامیانه در مورد آبستنی!
نوشته شده توسط : nahal
چله*برى
* براى آبستن شدن آب چهار گوشه حمام را گرفته در پوست تخم*مرغ مى*کنند و به سر آنها مى*ریزند. هنگام گرفتن خورشید یا ماه زن آبستن هرجاى تن خود را بخاراند همان نقطه تن بچه را ماه مى*گیرد.

* هرگاه زن آبستن به کسى نگاه بکند و در همان لحظه بچه در زهدانش تکان بخورد (رو به آن کس بجنبد) بچه به شکل آن شخص خواهد شد.

* زن آبستن که صورتش لک و پیس بشود بچه* او دختر خواهد شد.

* اگر زن آبستن در کوچه سنجاق پیدا بکند بچه*اش دختر مى*شود و اگر سوزن پیدا بکند پسر مى*شود.

* اگر روى سر زن آبستن نمک بریزند، بدون اینکه ملتفت شود، و بعد دستش را ببرد به پشت لبش بچه*اش پسر خواهد شد و اگر بر زلفش دست بزند بچه دختر مى*شود.

* زن آبستن که زیاد سیب بخورد بچه*اش پسر مى*شود و اگر ویار او ترشى باشد بچه* دختر است و اگر به شیرینى بیشتر مایل باشد بچه پسر خواهد بود.

* جلو زن آبستن قیچى و چاقو بگذارند و چشمش را ببندند اگر قیچى را برداشت بچه*اش دختر است و اگر چاقو را برداشت بچه*اش پسر است.

* زن آبستن که زیاد کار بکند و راه برود بچه*اش پسر است و هرگاه بخورد و بخوابد بچه*اش دختر خواهد بود.

* هرگاه جلو زنى که بچه دارد تخم*مرغ بخورند باید قدرى به او بدهند وگرنه مشغول*ذمه او خواهند شد.

* زن آبستن که مشکل زنانگی یا خطرى متوجه او بشود به کمرش نخ بسته سر آن را قفل مى*زنند بعد یاسین مى*خوانند و هفت مبین آن را به آن قفل فوت مى*کنند و آن را مى*بندند و سر نه*ماه آن را باز مى*کنند.

* اگر زن آبستن زیاد درد بکشد برکت (سفره) بدل او به بندند دردش آرام مى*گیرد. و یا ماما از بیرون به بچه خطاب مى*کند: 'بیا بیرون، زود باش، آب*گرم براى شستشویت درست کرده*ایم، رخت نو برایت دوخته*ایم چرا معطل مى*کنی؟' یا چادر سیاه زن زائو را گرو گذاشته خرما مى*خرند و خیر مى*کنند، پنجه مریم در آب مى*اندازند، اذان مى*گویند، و یا شوهر او در دامان لباس خود آب ریخته به او مى*نوشانند. و بعد از آنکه فارغ شد تا چند روز او را سفید آب مى*مالند و خال ابرو مى*گذارند.

* زنى که بچه*اش مرده نباید داخل اطاق زائو بشود.

آل
به شکل زنى است که دست*ها و پاهاى استخوانى لاغر دارد، رنگ چهره*اش سرخ و بینى او از گل است.
رختخواب زائو نباید سرخ باشد، در دامن زائو جو بریزند و اسب بیاید آن را بخورد. دور رختخواب او با شمشیر برهنه خط کشیده بگویند: حصار مى*کشم براى کی؟ براى مریم و بچه*ٔ او ـ بکش مبارک باشد (در کلثوم ننه این*طور نوشته: 'خش مى*کشم، خش* مى*کشم، خش*هاى خشخش مى*کشم). و شمشیر برهنه را بالاى سر زائو بگذارند تا روزى که به حمام مى*رود.
روز ده که به حمام مى*رود سیخ پیاز را همراه وى مى*برند و روى پله حمام پیازها را درآورده زیر پایش له مى*کنند و یا یک گردو زیر پایش شکسته و پیازها را به آب روان مى*دهند و با جام چهل کلید آب به*سر او مى*ریزند. بعد از حمام هرگاه زائو تنها بماند دیگر آل نمى*تواند به او آزار برساند (صادق هدایت، نیرنگستان).
 




:: بازدید از این مطلب : 1092
|
امتیاز مطلب : 12
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
تاریخ انتشار : 13 مرداد 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: